welcome خوش آمدی

۱۳۹۱ آبان ۱۵, دوشنبه

مطالعه و بررسی بازار(مقدمه)

مطالعه و بررسی بازار

1-1مقدمه

مطالعه بازار مجموعه ای از تکنیک ها و روش ها جهت شناخت محیطی است که طرح صنعتی در آن پا به عرصه وجود گذاشته، رشد نموده و بقا خواهد یافت. این مطالعه یکی از اساسی ترین مراحل مطالعات امکان سنجی محسوب شده که از سال 1987 توسط «یونیدو» برای کشورهای در حال توسعه، الزامی شد.

مطالعه بازار یک طرح صنعتی مستلزم شناخت دقیق ساز و کارهای بازار و تعیین اهداف متناسب با آن است، بنابراین، اگر سرمایه گذار بدنبال بازاری برای عرضه محصول خود باشد، باید در تمام مراحل، از مرحله پیش از سرمایه گذاری گرفته تا تولید و عرضه محصول به بازار، همواره از بازار محل فعالیت خود آگاهی داشته باشد. این آگاهی مبتنی بر در اختیار داشتن شناختی درست از ویژگی های بازار خواهد بود.

یکی از جدیدترین اشکالاتی که بر مطالعات بازار طرح های صنعتی وارد شده، یکسان- نگری در این نوع اطلاعات می باشد. بطوریکه تمام طرح ها علیرغم ماهیت متفاوت، به روش یکسان مورد بررسی قرار می گیرند. در حالیکه نوع نگرش به طرح های صنعتی باید نشاتگرفته از نوع نگرش به محصول تولیدی (از نظر مصرفی یا واسطه ای بودن، بادوام یا کم دوام بودن و ...)، دانش فنی طرح، شیوه های تامین مواد اولیه، مقیاس تولید، ابعاد و ظرفیت بنگاه (کوچک، متوسط یا بزرگ بودن)، نوع سرمایه گذاری در تکنولوژی (سرمایه گذاری مشترک یا اخذ لیسانس تولید) باشد.

به عنوان مثال، مطالعه بازار طرح تولید بطری های قابل بازیافت، نیازمند تحلیل دقیق نحوه تامین مواد اولیه، اثرات زیست محیطی این تولید بر بهداشت جامعه بوده، در حالیکه مطالعه بازار طرح تولید فرآورده های لبنی نظیر پنیر با طمع های مختلف، ارزیابی ذائقه، برآورد تقاضاو تحلیل درآمد خانوارها را طلب نموده، و در مطالعه بازار طرح تولید سنگ های تزئیناتی، رعایت شرط مقیاس تولید، ارزیابی اندازه بنگاه، حجم تولیدداخلی، امکانات صادرات و بهای تمام شده تولید، ضروری تر خواهد بود.

قبل از انجام هر گونه فعالیتی در رابطه با طرح ریزی یک واحد صنعتی، بایستی محصول یا محصولات مشخصی را جهت تولید در آینده انتخاب نمود. در این مرحله ابتدا برای انتخاب محصول بهینه لازم است تا تعدادی از محصولات قابل تولید را با یکدیگر مقایسه و پس ازتعیین بهترین محصول جهت تولید، به جمع آوری اطلاعات اولیه بیشتری در مورد بازار آن محصول پرداخت.

بازار هر محصول بستگی به میزان عرضه آن محصول (مقدار تولیدات داخلی و واردات) و نیز به میزان تقاضای آن محصول (مقدار صادرات و مصرف داخلی) خواهد داشت.

پس از برآورد تقریبی این دو کمیت و همچنین تخمین قیمتی مناسب برای حال و آینده محصول، نوبت آن است، که سهمی از بازار را، که در آینده توسط تولیدات واحد صنعتی مورد نظر، تحت پوشش قرار می گیرد، برآورد کرده و از این طریق برنامه ای را برای تولیدات و فروش آینده مشخص نمود. از طرف دیگر شناخت نوع بازاری که مؤسسه قرار است در آن فعالیت کند ، بعد از مصرف و تولید، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ساختار رقابت در بازار، تعداد کانال های توزیع و سطوح آن، روش های مختلف تبلیغات و متغییرهای اساسی مؤثر بر شیوه های قیمت گذاری در هر نوع بازار و همچنین شیوه های تامین مواد و نیازمندی های طرح در بازارهای مختلف نیز از دیگر موارد اساسی قلمداد می گردد. در این فصل به بررسی اجمالی این موارد خواهیم پرداخت.

برای انجام مطالعه بازار به صورت مدرن و علمی، اقدامات زیر را به نحو اصولی، با توجه به مقتضیات طرح مورد بررسی، انجام دهید.

· ماهیت و نوع بازاری را که طرح مورد بررسی در آن شروع به فعالیت خواهد کردة مشخص کنید.

· ماهیت و نوع کالای مورد نظر را به تصویر بکشید.

· ساختار رقابت در بازار را ارزیابی کنید.

· کانالهای توزیع و سطوح مختلف آن را با توجه به مقتضیات کالایی که قرار است تولید شود، تحلیل کنید.

· ساختار و الگوی تبلیغات کالای مورد نظر در بازار و روشهای تبلیغاتی در بازار را تحلیل و مشخص کنید.

· مهمترین، مشکل ترین، پیچیده ترین و در عین حال اساسی ترین مرحله مطالعه بازار، پیش بینی تقاضای آینده است. برای کالای مورد نظر عوامل مؤثر بر تقاضا را شناسایی کنید. روش مناسبی را برای پیش بینی تقاضاانتخاب کنید. ­­میزان تقاضای کل برای کالای مورد نظر (اعم از تولیدات داخلی و واردات) را برآورد نمایید. راه های رسوخ به بازار را مشخص کنید.

· عوامل مؤثر بر عرضه کالای مورد نظر در بازار را مشخص کنید. میزان عرضه کالای مورد نظر (اعم از تولیدات داخلی و واردات) را برآورد نمایید.

· ساختار اقتصادی بازار محل فعالیت طرح را، مشخص کنید. تصمیمات صحیح قیمت گذاری را برای کالای مورد نظر، اتخاذ کنید. روش قیمت گذاری مناسبی را برگزینید.

· بازار تهیه مواد اولیه و ملزومات مورد نظر (اعم از بازارهای داخلی و خارحی) را با توجه به مقتضیات طرح و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور و روابط سیاسی با دیگر کشورها تحلیل نمایید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آمار yourkala.com