welcome خوش آمدی

۱۳۹۱ آبان ۱۵, دوشنبه

عمده فروشی و خرده فروشی

عمده فروشی[1] و خرده فروشی[2]clip_image001

6.1 عمده فروشی

عمده­فروشی شامل همه فعالیت­هایی است که مرتبط به فروش مجدد محصولات به خریداران سازمانی و دیگر عمده­فروشان و خرده­فروشان است. این فعالیت به طور خاص شامل انبارداری، حمل و نقل و سرمایه­گذاری میشود. عمده فروشان در مرتب نمودن فرایند با جمع­آوری طبقه­ای از کالاهای تجاری و توزیع مجدد حجم بزرگ محصول در اندازه­های کوچکتر مشارکت دارند. عمده­فروشان یک نیروی فروشی را فراهم میکنند که تولید کنندگان را قادر میسازد تا به مشتریان بیشتر با هزینه نسبتاً کمتری برسند.

تولیدکننده­گان عمده­فروش[3]، زمانی وجود دارند که تولیدکنندگان محصول ترجیح میدهند که خود فعالیت­های عمده­فروشی را انجام دهند. این کار توسط شعبات تولیدکننده و دفاتر فروش انجام میشود. عمده­فروشان تجاری[4] شرکتهای مستقلی هستند که عنوان و مالکیت محصولاتی را که می­فروشند، در دست دارند. این شرکتها اغلب مواقع با عنوان توزیع­کننده یا دلال[5] شناخته میشوند. عمده­فروشان تجاری ممکن است خدمات کامل یا محدودی را ارائه دهند.

عمده­فروشان تجاری با حداکثر خدمات[6]، تقریباً همه وظایف عمده­فروشی را اجرا می­کنند. آنها ذخیره سازی، ارتقاء و حمل و­ نقل تجاری را انجام می­دهند. آنها حمایت فروش، همکاری­های تجاری، خدمات مشتری و اطلاعات تحقیق بازاریابی را برای هم عرضه کننده و هم مشتری فراهم می­کنند. همچنین میتوانند اغلب مواقع در ارائه تسهیلات بوسیله گسترش اعتبارات معاملاتی همکاری کنند. عمده­فروشان تجاری با خدمات محدود ممکن است در انجام خدمات تحقیقات بازاریابی یا تجاری همکاری­های لازم را انجام ندهند. برای مثال در بیشتر مواقع، اعتبار لازم را برای تسهیل سازی معاملات ایجاد نمی­کنند.

Rack Jobber، عمده­فروشان تجاری با حداکثر خدمات­دهی هستند که به منظور تجاری کردن محصول، قفسه­هایی را برای در معرض دید دیگران گذاشتن فراهم میکنند.

Drop shipper عمده­فروشان تجاری با خدمات محدودی هستند که محصولات را از تولیدکنندگان می­خرند و برای تحویل به خرده­فروشان مرتب می­کنند. آن ها عنوان تاجر را اتخاذ میکنند ولی در اصل مالکیت فیزیکی بر آن را ندارند.

نمایندگی­ها[7]، عمده­فروشان مستقلی هستند که با محصولات کاری ندارند و حقوق و دستمزد آن از طریق کمیسیون فروش یا پاداش­های تولید­کننده بدست می­آید. دلالان یا واسطه­ها مانند عمده­فروشان موقتی رفتار می­کنند. وظیفه ابتدایی و اصلی آنها گرد هم آوردن خریداران و فروشندگان و تسهیل سازی فرایند معامله است. به آنها عنوان تاجر را نمی­توان اختصاص داد.

6.2 خرده­فروشی

خرده­فروشی شامل همه فعالیت­های مربوط به فروش محصولات به مشتری نهایی برای مصرف شخصی یا خانگی است.خرده فروشان اخرین حلقه در کانال توزیع هستند.

سه نوع مالکیت وجود دارد که می­توان خرده­فروشان را طبقه بندی کرد: زنجیرهای مشارکتی که شامل چندین(معمولاً 10 یا بیشتر)فروشگاه­هایی است که ملکیست و بوسیله یک شرکت مدیریت می­شوند. این­ها به طور خاص با توجه به خطوط محصول، سیاست­های عملیاتی و تجاری، استاندارد سازی شده اند.

سیستم بازاریابی عمودی[8]، مجموعه­ای از وسایل ارتقاء توان بازار بخش­های خرده­فروشی شخصی را فراهم میکنند. سیستم­های بازاریابی عمودی (VMSs) فروشگاه­ها را در زنجیره­های داوطلبانه یا شرکتهای تعاونی یه هم متصل می­کنند. این مرتب­سازی­های قراردادی به گروه این اجازه را می­دهد تا با کارایی بیشتری رقابت کند و برای اعضا امتیازهایی از طریق اتصال فروشگاه­ها به هم فراهم کند. VMS به اعضا در تجارت کردن، کارآموزی پرسنل، مدیریت موجودی، حسابداری و ترفیعات کمک و همکاری می­کنند.

فروشگاه­های مستقل[9]، واحدهای خرده­فروشی تنهایی هستند که به یک صنعت یا تعاونی مربوط نیستند. آنها تمایل دارند که قیمت­هایی بالاتر از فروشگاه­های به هم متصل، دارای قدرت بازار کمتر و بیشتر بر خدمات رسانی به مشتری رقابت کنند.

سیستم­های امتیازی[10]، نوع خاصی از سیستم بازاریابی عمودی است. تحت این نوع بازاریابی عمودی، شرکت مادر ( امتیاز دهنده[11] ) امتیازاتی را با حق دوره­ای از علامت تجاری فراهم میکنند. همچنین امتیاز دهنده ممکن است امتیازاتی به همراه همکاری در انتخاب مکان، آموزش پرسنل، مدیریت موجودی و استراتژی­های ترفیع فراهم کند. این سیستم به امتیاز گیرنده اجازه میدهد که از مزیت معروفیت محصول و نام تجاری استفاده کند. شرکا نیز از مالکیت مستقیم چیدمانهای ذخیره سازی و روشهای عملیاتی تثبیت شده سود ببرند.

فروشگاه­های خرده فروشی ممکن است یک یا چندین استراتژی ترکیبی ذخیره­سازی اتخاذ کند. این استراتژی­ها بر مبنای طبقه­بندی محصولات، استراتژی قیمت­گذاری و سطح خدمت رسانی به مشتری باشند. جدول ارائه شده هر نوع ذخیره­سازی بر اساس عرض و عمق ردیف محصولات، استراتژی قیمت­گذاری و سطح ارائه خدمت مربوط به انواع شیوه­های ذخیره­سازی فروش محصولات مشابه را طبقه­بندی میکند.

خدمت به مشتری

استراتژی قیمت­گذاری

دسته محصولات[12]

نوع فروشگاه

کم

قیمت گذاری بالا

کم عمق/ باریک

فروشگاه­های راحت[13]

متوسط

متوسط-کم

عمیق/ عریض

فروشگاه بزرگ[14]

متوسط رو به بالا

متوسط

عمیق/ عریض

فروشگاه بزرگ[15]

کم

کم

کم عمق/ عریض

فروشگاه تخفیف دهنده[16]

بالا

بالا

خیلی عمیق/ باریک

فروشگاه خاص[17]

کم

کم

کم عمق/ عریض

نمایشگاهی[18]

کم

کم

عمیق/ خیلی عریض

سوپرمارکت خیلی بزرگ[19]

خرده فروشی­های بدون انبار[20]، معاملات خرده­فروشی را بیان میکند که خارج از چهارچوب فروش سنتی انجام می­شوند. تکنیک­های خرده فروشی بدون انبار شامل فروش مستقیم، بازاریابی مستقیم و فروش با دستگاه­های اتوماتیک است. این فعالیت­ها تقریباً 20 درصد خرده­فروشی را در بردارند.

انتخاب مکان فروش تابع بازار هدف، مکان رقبا و هزینه­های مکان است.انتخاب مکان شامل شامل مراکز فروش برنامه­ریزی شده، مناطق خرید/ کسب و کار برنامه ریزی نشده و مکان­های ذخیره مجزاست.

فضای فروشگاه[21]، شامل کاراکترهایی است که به درک عمومی [22]مشتریان از فروشگاه یا همان تصویر ذهنی مشتری[23] کمک می­کند. ابعادی که به فضای فروشگاه کمک می­کند شامل سیمای ظاهری و خارجی، طراحی داخلی و چیدمان فروشگاه و نشان دادن محصول است.

ترکیب­کنندگان کالا[24]، زمانی اتفاق می­افتد که خرده­فروشان محصولاتی را که قبلا در خط محصول نبوده را اضافه کنند. خرده فروشان در این حالت در جستجوی اضافه کردن هر نوع محصولی هستند که سریع به فروش رسد، سود­دهی را افزایش دهد و رفت و آمد به فروشگاه را ایجاد کند.تکمیل کالا می­تواند باعث جذب بازارهای هدف متفاوتی شود و اغلب رقابتی بین فروشگاه­های خرده­فروشی غیر مرتبط با هم بوجود می­آورد.

اتحادیه خرده­فروشان[25]، این مفهومی است که تغییر شکل یا تکامل تدریجی فروشگاه­های خرده­فروشی را توصیف می­کند. این تئوری بیان میکند که خرده­فروشان جدید، به بازار­هایی با قیمت رقابتی کم و کم وضعیت وارد می­شوند. اگر موفقیت­آمیز بود، آنها تمایل به حالت سنتی پیدا می­کنند-اضافه کردن مشتری- ترکیب خدمات و افزایش قیمت­ها تا هزینه­های عملیاتی بیشتری را پوشش بدهند. این فرایند حرکت به سمت بالا فرصت­هایی را برای خرده­فروشان ایجاد می­کند تا وارد بازارهایی با استراتژی Low-end بشوند.


[1]-Wholesaling

-[2] Retailing

[3] Manufacturer wholesaling

[4] Merchant wholesalers

[5] Jobber

[6] Full service merchant wholesalers

[7] Agents

[8] Vertical marketing systems

[9] Independent stores

[10] Franchise systems

[11] Franchiser

[12] Product assortment

[13] Convenience Store

[14] Super market

[15] Department store

[16] Discount store

[17] Specialty store

[18] Catalog showroom

[19] Superstores & Hypermarkets

[20] Nonstore Retailing

[21] Store's atmosphere

[22] General impression

[23] Image

[24] Scrambled merchandising

[25] Wheel of retailing

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آمار yourkala.com